Dekalog

Dekalog

DEKALOG er en af de største moderne filmkunstneriske milepæle. Fra den udkom blev Kieslowski hyldet som en humanist der i sjælden grad ejer et talent for at forene det eviggyldige med det aktuelle – det episke med det nære. Det blev fra første minut en klassiker i ordets forstand.

Derfor er det også nærmest en drøm at få lov at udfolde det som teater. For det er ikke bare en historie. Ikke bare en kunstfærdig undersøgelse i menneskelige relationer. Men en dissekering af grundlaget for vores eksistens. Derfor er det også så velegnet til at skulle stå på en scene.

Det sprog teatret ejer, den stræben efter at være ærligt levende for sig selv og sit publikum, passer i sjælden grad til et værk som DEKALOG. For den sjælelige inspiration som helst skal strømme fra et scenegulv – den hengivelse til livet – som i sidste ende altid skal mærkes, er selve kernen i den her fortælling.

Det skal ikke forståes. Det skal ikke analyseres med nogen del af hjernen. Det skal mærkes. Helt på den samme måde som du mærker du elsker nogen uden at vide hvorfor. På den samme måde som du kan føle dig magtesløs og ensom uden at vide hvorfor. Og på den samme måde som du kan føle dig liderlig uden at have nogen at være det for.

Det menneskelige dilemma i at være underlagt nogle vitale retningslinjer for at kunne leve sit liv i en civilisation, og at skulle følge dem for at sikre samme civilisations beståen – og samtidig, i endnu højere grad, være underlagt sit menneskelige instinkt i at forfølge sine drifter – som sjældent stemmer overens med dine chancer for at klare det med reglerne særlig godt!

Dilemmaet i at jo mere sort /hvid vores tilgang til livet er – jo nemmere kan det føles at håndtere, at man i virkeligheden ikke selv har kontrol over det. Og samtidig har vi jo gennem udviklingen af vores moderne samfund lært, at hvis vi skal blive os selv og turde verden, er vi nødt til at springe ud i den – og udfordre de rammer vi er blevet os givet.

Kun i gråzonerne af eksistensen er vi i stand til udfordre og udvide den. Kun ved at turde se ned i afgrunden, og ud over sikkerheden i det trygge dogme, er vi i stand til at åbne os selv nok til ærligt at elske, og i sidste ende forhåbentlig acceptere hvem vi er.

 

Det er godt og spektakulært fordi det er så forbandet enkelt. Det er alt hvad vi indeholder, og alt hvad vi har kæmpet med siden stentavlerne, og alt hvad vi kommer til at kæmpe med til den sidste rest af menneske findes.

 

Varighed: endnu ukendt

Praktisk info

  • Arrangør
    Teater Nordkraft
  • Spilleperiode
    11.
    December -
    21.
    Januar
    2021
  • Tider
    19:30
  • Sted
    Teater Nordkraft
    Teglgårds Plads 1
    9000 Aalborg
  • Billetpriser
    100-205 kr.
  • Kategori
    Unge/Voksne
Medvirkende

Teater Nordkrafts Ensemble

Bagom
Instruktør
Thomas Hwan

Fotograf: Karoline Lieberkind